Lugemise aeg: 3 minutit

Miks ja kuidas oma pisikesi saavutusi tähistada?

“People who celebrate create habits fast. It’s that simple”

BJ Fogg, pisikeste harjumuste meetodi looja


Pisikeste harjumuste meetodi üheks osaks on oma saavutuste tähistamine.
Iga kord, kui oma uut harjumust teed, tuleb kohe tähistada. Jah, see võib tunduda veider ja isegi meetodi looja BJ, kes on Stanfordi ülikooli teadur, ütleb, et see võib teadlase käest kuuldes tunduda kahtlane. Aga see mõjub! Niimoodi kinnistad sa uue tegevuse ja see muutub kiiremini harjumuseks.

Seejuures on kõige olulisem, et tähistamine toimuks kohe, mitte millalgi hiljem. Isegi mõnekümnesekundiline viivitus muudab selle tegevuse kasutuks. Tähista kohe!

Aga kuidas seda tähistamist ja enese ergutamist siis ikkagi teha? Ameeriklaste jaoks võib see ju lihtne tunduda, aga meie, tõsised ja tagasihoidlikud eestlased, ei hakka ometi mingi pisiasja pärast kätega vehkima ja rõõmust karjuma. Heal juhul poetame moka otsast vaikselt: “Pole paha.”

Tegelikult ei ole tarvis teha midagi hullu. Piisab lihtsalt pisikesest tegevusest või mõnest heast sõnast, mis su enesetunde paremaks teevad.

Siin on mõned BJ Foggi soovitatud võimalused tähistamiseks ja enda ergutamiseks:

  1. Tee väike füüsiline liigutus

    Tõsta pöial püsti, raiu rusikaga õhku, tee väike plaks, kas või nooguta korraks tunnustavalt peaga. Võib-olla sul juba ongi mõni sulle iseloomulik liigutus, mida sa teed, kui rõõmustad. Kasuta seda või proovi mõni uus liigutus endale sisse juurutada.

  2. Tee pikem füüsiline liigutus

    Väike võidutants, rõõmuhüpped, aplaus jne.

  3. Ütle mõni sõna või fraas valjult välja

    Tubli! Ära tegin! Jess! Kasuta väljendeid, mis on sulle loomulikud ja mida niikuinii kasutad.

  4. Ütle mõni sõna või fraas vaikselt iseendale

    Hästi panin! Alati ei saa igas olukorras kõike valjult välja öelda. On täiesti piisav, kui ütled seda omaette kas või ainult mõttes. Töökaaslasega lähestikku istudes on võimalik vaikselt endale sosistada, et oled naabrist parem või et sina oledki parim tööline või kas või Liivimaa parim ratsanik 🙂

  5. Laula valjult väike fraas mõnest laulust

    Kindlasti on sul mõni lemmiklaul, mis sulle meeldib ja sind hästi tundma paneb. Kasuta seda.

  6. Laula vaikselt omaette väike fraas mõnest laulust

    Alati ei saa valjult laulda, seega võid kas või oma mõtetes mõne fraasi ümiseda

  7. Tee mõni häälitsus või heliefekt

    Param-pa-raa ja hopsassaa! Papahhh! Juhuuu!

  8. Kujutle ennast muusikat või mõnda heli kuulmas

    Staadioni täis rahvast, kes elab sulle kaasa

  9. Tunne enda sees sisemist sära

    Pane ennast tundma tõelist rõõmu

  10. Naerata!

Loodan, et said siit mõned ideed. Muidugi võib neid ka omavahel kombineerida ja mitut asja teha: rusikat viibutada ja jess öelda, laulda ja tantsu lüüa …

Ära karda ega häbene tähistada. Kui oled kohas või seltskonnas, kus seda on kohatu teha, siis tee kas või salaja laua all käega väike liigutus ja sosista endale: jess!

Samas tuleb silmas pidada, et tähistamise viis ei oleks sinu jaoks ebaloomulik. Vastasel juhul ei jää see sulle külge ning ei täida oma eesmärki, kui see ei tule loomulikult. Proovi ja katseta, mis sinu puhul kõige paremini toimiks.

Kui sul on mõni tähistamisviis, mida sa juba kasutad ja mis sulle hästi sobib, siis anna sellest mulle teada. Kuulan hea meelega erinevaid variante, mis toimivad.

Head tähistamist!