Lugemise aeg: 6 minutit

Minu autos telefoni kasutamise video tekitas elevust ja küsimusi. Mõtlesin, et kirjutan sellest teemast pikemalt, sest see on väga oluline.

Roolis telefoni kasutamine oli teemaks juba enne nutitelefonide ilmumist. Ka siis tegeleti roolis helistamise ja sõnumite saatmisega. Tänapäeval paljud nooremad ei kujuta enam ettegi, et ühe tähe saamiseks oli tarvis nuppu kolm-neli korda vajutada. Mäletan, et ise olin omandanud telefonis trükkimise pimekirja ning sõnumi toksimine oli tegelikult sellevõrra ohtum, et sai silmad teel hoida ning telefon süles muudkui kirjutada. Tänapäeval, kui telefonil füüsilisi nuppe enam ei ole, pole see võimalik. Lisaks on nüüd telefonis kordades rohkem võimalusi ja kiusatusi. Terve internett on sul pidevalt käeulatuses, samuti fotoaparaat, videokaamera, diktofon, kalendermärkmik, televiisor, pank, kõikvõimalikud suhtlusvahendid – enam-vähem kõik, mida suudad vaid ette kujutada. Tundub, et kogu meie elu on seal pisikeses klotsis.

Autoga sõites tuleb ju samuti eluga kursis olla ja ei tohi midagi maha magada. Meie aju on tohutult uudishimulik ning igasugune uus informatsioon vallandab mõnutunde, mida aju tahab ikka ja jälle kogeda. Seetõttu on telefoni näppimisest raske isegi mõneks ajaks loobuda, eriti kui see pidevalt endast märku annab ning meil käeulatuses on. Aga me ju saame aru, et roolis olles peame keskenduma sõitmisele ning igasugune kõrvaline tegevus võib põhjustada kohutava õnnetuse (Eestis toimub roolis kõrvaliste tegevustega tegelemise tõttu viis liiklusõnnetust päevas). Muidugi mõtleb igaüks, et temaga ikka midagi ei juhtu, sest ta ju ainult korraks vaatab. Aga liiklus on väga ettearvamatu ning paari sekundi jooksul võib juhtuda väga palju. Seega oleks ju mõistlik sellest halvast harjumusest lahti saada ning enda ja teiste elu mitte ohtu seada.

Minu enda üheks suuremaks motivaatoriks sellest harjumusest lahti saamisel oli see, kui hakkasin järjest enam nägema vastusõitvaid autosid, kus juht ei jälgi teed vaid vaatab oma sülle ja isegi vastutuleva autoga kohakuti jõudes ei tõsta pilku. Seda ei juhtu ainult suvel heade teetingimuste ja sirge Tallinna-Tartu maantee peal, vaid selliseid juhte on mulle vastu sõitnud isegi talvel lumistes oludes Võrumaa kurvilistel teedel. See pani mõtlema küll.

Mis on meie põhjused roolis telefoni näppimiseks?

Nagu videos rääkisin, on esimene samm sellest halvast harjumusest lahti saamiseks välja selgitada põhjused, miks me roolis olles telefoni haarame. Üks asi on see, et me saame selleks pidevalt signaale. Telefon heliseb, piiksub ja väriseb. Kui sul pole harjumust telefoni hääletuks panna ning lisaks on sul ka kõikvõimalikud teavitused välja lülitamata, et mitte mingil juhul uut e-kirja, Facebooki ja Instagrami teavitust või Delfi uudist maha magada, siis tuleb neid kiusatust tekitavaid helisid väga tihti. Ükskõik kui suure tahtejõuga sa oled, lõpuks saab meie uudishimulik aju võitu ja haarab telefoni järele. Teine asi ongi see, et meil on väga lihtne roolis olles telefon kätte võtta. Paljudel on olemas spetsiaalsed telefonihoidikud, kasutatakse topsihoidjat või pannakse telefon kuhugi mujale silma alla. Isegi kui telefon on hääletu, näeme neid pidevaid teavitusi. Need ilmuvad otse ekraanile või vilgutavad teavitavaid tulukesi – oleneb sinu telefonist ja selle seadistusest. Isegi kui kõik visuaalsed teavitused on välja lülitatud, piisab lihtsalt telefoni nägemisest, et tekiks tahtmine seda aeg-ajalt kätte haarata.

Mida me teha saame?

Nendest kahest peamisest põhjusest tuleb lihtsalt lahti saada ja see vähendab roolis telefoni näppimise tõenäosust juba korralikult. Autosse istudes pane telefon hääletuks ja vaata, et ka värin saaks välja, sest ka seda on kuulda ja tunda. Lisaks pane telefon tagasi taskusse, kotti või kuhugi mujale silma alt ära. Neid kahte asja tehes oled sa peamised telefoni näppimise põhjused elimineerinud.

Et see tegevus meelde jääks ja toimuks automaatselt, tuleb endale tekitada pisike harjumus. Proovi näiteks endale öelda: pärast autosse istumist panen telefoni hääletuks ja silma alt ära. Hästi lihtne tegevus, mis ei nõua mingit pingutust. Esialgu tuleb seda lihtsalt meeles pidada. Võid kas või rooli peale märkmepaberiga selle sama lause panna või öelda oma kaasreisijatele, perele, sõpradele, et nad seda sulle meelde tuletaks. Kui teed seda juba näiteks nädal aega iga päev, siis varsti tunned, et ei pea sellele enam isegi mõtlema ja teed seda harjumuslikult.

Hääletu režiimi võib asendada ka mõne spetsiaalse funktsiooni või nutirakenduse sisse lülitamisega. Näiteks iPhone’il on sisseehitatud funktsioon Do not disturb while driving, mis teeb su telefoni tummaks ega näita teavitusi, kui telefoni sisse ehitatud andur tuvastab kõndimisest kiirema liikumise (sõidu lõppedes ja ekraani sisse lülitades on nad kõik kenasti olemas ja saad nendega tegeleda). Saad selle seadistada helistajatele ja sõnumi saatjatele vastama, et sa oled parasjagu roolis. Kui tegemist on mõne väga pakilise olukorraga, siis on neil võimalik teatud sõnaga vastates siiski oma teavitus sulle kohale toimetada. Samuti saad seadistada inimesed (näiteks lapsed või elukaaslane), kelle kõned kindlasti läbi tulevad. Androidi telefonile on selleks erinevaid rakendusi nagu näiteks Driving Detective.

Lisaks ära istu kunagi rooli, kui sul on kõne või kellegagi sõnumineerimine pooleli. Anna vestluskaaslasele teada, et lähed nüüd sõitma ja millal saad edasi rääkida. Siis teavad teised sellega arvestada ja sul ei teki kiusatust roolis olles juttu edasi rääkida. Võid ka teha oma pere, sõprade ja teiste sõidukaaslastega kokkuleppe, et teie seltskonnas on nüüd uueks normiks roolis olles telefoni mitte kasutada. Nii saate seda üksteisele alati meelde tuletada ja kui kogu seltskond samamoodi käitub, on kõigil lihtsam see harjumus enda igapäevaelu osaks muuta. Eriti nõme on see, kui sõidad koos lastega ning roolis olles halba eeskuju näitad, liiati veel siis, kui ise nendega tihti pahandad, et nad liiga palju telefonis on. Ole eeskujuks!

Kui juhtud ise kellelegi helistama ja ta annab sulle mõista, et on roolis, aga saab küll rääkida, siis näita samuti eeskuju, täna teda viisakalt ja palu endale tagasi helistada või uuri välja, millal ta sõit lõpeb. Viimast soovitaks eelkõige telefonimüügiga tegelejatele – nende jaoks peaks lausa ametijuhendis kirjas olema (kes teab, äkki ongi), et kui inimene ütleb, et on roolis, siis tuleb kõne lõpetada.

Mida aga teha siis kui töö nõuab pidevalt kättesaadaval olemist ja ise kõnede tegemist?

Sellest teemast rääkima ajendasid mind eelkõige nö tavainimesed, kellel ei ole töökohustuste tõttu tarvis autoroolis telefoni kasutada, aga tagasisidet tuli pigem nende poolt, kes peavad seda just töö tõttu tegema. Mul endal otsesed kokkupuuted ja kogemused sellise olukorraga puuduvad, aga proovin mingit nõu ikka anda. Ootan samas ka kogenute täiendusi.

Kõigil meil ei ole võimalik roolis olles telefonist loobuda. Töökohustused nõuavad, et oled 24/7 kättesaadav või pead ise pidevalt kõnesid tegema. Kuid juba enne nutitelefonide ajastut olid meil olemas käed-vabad-seadmed, mis lasevad telefonil endal sind vähem häirida. Tänapäeval on need süsteemid veelgi nutikamad ja täiesti juhtmavabad ning uuemad autodki on juba sellised, mis lasevad telefoni bluetoothi abil autoga ühendada. Või siis saab sellise vidina ise juurde osta. Kui oled oma telefoni autole ära tutvustanud, ei pea sa hiljem midagi enamat tegema, autosse istudes tunnevad telefon ja auto üksteist ära ning loovad ühenduse. Saad kõnedele vastata läbi auto helisüsteemi ilma pilku teelt pööramata.

Kui aga pead töö tõttu kasutama GPS-i ja erinevaid rakendusi, siis tuleb hea kindel ja mugavasse kohta paigaldatud telefonihoidik just kasuks, et ei peaks pilku teelt palju kõrvale keerama või sõidu ajal telefoni taskust või kuskilt mujalt otsima hakkama.

Samuti saab telefoni juhtimiseks ja numbrite valimiseks kasutada häälkäsklusi. Eesti keelest telefonid veel küll aru ei saa, aga häälkäskluste tehnoloogia on väga kiiresti arenemas ning ingliskeelses maailmas juba laialt levinud. Usun, et maailm liigub järjest selles suunas, et hakkame kõigi seadmetega suhtlema rääkides, mitte enam toksides.

Kui pead töö tõttu roolis olles telefoni kasutama, siis kehtivad ikkagi ka eespool välja käidud nipid. Kõik rakendused ja teavitused, mida sul ei ole töö jaoks tarvis, lülita välja. Kui sa just kaarti ei pea jälgima, saad telefoni silma alt ära panna. Kui pead aga ka ise helistama ja numbreid valima, siis proovi seda teha ohutumatel hetkedel. Sõpradele-tuttavatele anna teada, et tööl olles sa neile ei vasta.

Eks inimesed ja olukorrad on erinevad ning samad nipid ei pruugi alati toimida, aga põhimõtted jäävad ikka samaks. Vähenda kiusatust telefoni haarata, kui seda tegelikult ei ole tarvis teha. Sama kehtib ka kõigi teiste segavate tegevuste kohta (GPS-i seadistamine, raadio näppimine, söömine-joomine, meikimine, fotode ja videote tegemine, ka sõidukaaslasega rääkimine ja lastega tegelemine). Peida ära päästikud, mis panevad sind midagi segavat tegema ja tekita uusi pisikesi harjumusi, mis aitavad sul valel ajal telefoni kasutamist ja teisi segavaid tegevusi vältida.

Palun jaga selle teema kohta enda kogemusi Facebooki postituse kommentaarides! Milliseid nippe, rakendusi ja abivahendeid sina oled kasutanud, et roolis telefoni näppimist vältida? Eriti huvitab mind töö tõttu roolis telefonikasutajate tagasiside, kuna mul endal selline kogemus puudub. Milliseid lahendusi ja abivahendeid kasutate? Kas tööandja pöörab sellisele teemale tähelepanu ja annab omapoolseid nõuandeid või töövahendeid, et roolis telefoniga tööülessannete täitmine ohutum oleks?

Tõmbame sellele teemale jätkuvalt tähelepanu ja jagame oma kogemusi ning nippe. Aitame seeläbi ka paljudel teistel endale häid harjumusi tekitada ning halbadest lahti saada – nii on meie kõigi elu turvalisem ja liiklemine palju ohtum!