Lugemise aeg: 5 minutit

Käisin Jaak Roosare rahalise vabaduse teekonna koolitusel ja mul tekkis harjumustega seoses palju mõtteid. Koolitus oli algajatele ja ka seda juttu kirjutan pigem endataolisi algajaid investeerimishuvilisi silmas pidades. Sellistelt koolitustelt saab alati suure hulga motivatsiooni ja tekib tunne, et küll ma nüüd alles hakkan tegutsema. Enamasti kaob see motivatsioon sama kiiresti kui tekib ja mingeid suuri muutusi ei järgne. Ka Jaak mainis koolitusel, et umbes 90% osalejatest ei rakenda kõike õpitut. See on juba üldtuntud tõde ja ega osalejad eriti vastu ka vaielnud. Sama võin enda kogemusest kinnitada, nii koolitajana kui õppijana. Olen ka ise üsna sageli selle 90% hulka kuulunud.

Mida siis pärast motiveerivat koolitust tegema peaks, et õpitu raisku ei läheks?

Leia aeg, et järgneva nädala jooksul rahulikult maha istuda, koolituse materjalid ja märkmed üle vaadata ning edasised tegevused paika panna. Pane see aeg endale kindlasti kohe pärast koolitust või juba selle ajal kalendrisse kirja, sest vastasel juhul ei pruugi see sulle isegi meelde tulla. Eriti hea on, kui käisid koolitusel koos sõbraga – siis saate seda koos teha ja muljeid vahetada ning edaspidi üksteisele toeks olla. Jaak soovitas koolituse jooksul teha kaaslastega kokkuleppeid ja isegi raha vahele panna, et teil oleks suurem motivatsioon näiteks oma bilanss või eelarve ära teha. Kes seda tegid, neil saavad oma lubadused kindlasti täidetud. Kui mitte varem, siis viimasel hetkel enne lubatud tähtaega.

Lisaks soovitan võtta vähemalt ühe koolitusel õpitud kasuliku tegevuse ja see endale harjumuseks muuta. Nii saad kindel olla, et jäädki seda ka edaspidi tegema. Kui tegid endale pärast koolitust eelarve, aga edaspidi seda enam isegi ei vaata, siis pole sellest suurt kasu. Tekita harjumus oma eelarvega pidevalt tegeleda. Leia selleks sobiv aeg (kord nädalas või kuus) ja pane see kalendrisse kirja. Lisaks tekita endale meeldetuletusi ning tee see enda jaoks võimalikult lihtsaks. Hakka oma sissetulekuid ja väljaminekuid regulaarselt kirja panema.

Üks olulisemaid rahaharjumusi on harjumus maksta kõigepealt iseendale. Saad selle ka pangas automatiseerida, nii et ei pea seda isegi meeles pidama. Näiteks igal palgapäeval võiks kanda 10% (alustades kas või ühest protsendist, kui rohkem mitte kuidagi võimalik pole) eraldi kontole, millega pole seotud pangakaarti ja mida sa ära ei kuluta. Väga tõsiste investoriks saada soovijate eesmärgiks võiks olla isegi 50% klubisse jõudmine.

Samuti on mõistlik enne suureks investoriks hakkamist tekita harjumus koguda raha meelerahu kontole. Kogu sinna 3-6 kuu jagu äraelamiseks vajalikku raha, et õnnetuste või ootamatuste korral hakkama saada.

Algajal investeerimishuvilisel võiks kindlasti olla harjumus ennast sel teemal regulaarselt harida. Meil on tasuta saadaval tohutul hulgal informatsiooni investeerimisega alustamise kohta. Rahablogijaid tekib nagu seeni pärast vihma ja kõigil on võimalik leida endale meelepärane kirjutaja. Uuri, milliseid rahablogisid on olemas ja millised blogijad sulle meeldivad. Hakka neid jälgima ja loe ka nende vanemaid postitusi. Facebookis ja Instagramis end “eluga kursis hoidmise” asemel võiksid mõne kasuliku blogipostituse läbi lugeda. Kui sul tekib vaba hetk ja haarad telefoni, siis võiksid näiteks sulle ekraani peal vastu vaadata sinu lemmikblogide ikoonid. Salvesta need endale avaekraanile sotsiaalmeedia ikoonide asemele. Nii on need sul alati silma all ja tuletavad ennast meelde. Näiteks võiks üheks sinu uueks harjumuseks olla “pärast seda, kui haaran telefoni, et seal aega parajaks teha, võtan lahti mõne rahablogi”.

Samuti on eesti keeles olemas terve hulk investeerimisteemalisi raamatuid. Kõige kuulsamad neist on kindlasti Jaak Roosaare rikkaks saamise õpikud. Neid tasub endale soetada (kulude kokkuhoidmiseks näiteks sõpradega mitme peale) või raamatukogust laenutada. Tekita endale harjumus kasulikke raamatuid lugeda. Leia enda jaoks sobiv aeg, mil saad seda segamatult teha. Näiteks hommikul vara kohe pärast ärkamist või õhtul enne magama jäämist. Või ehk hoopis lõunapausi ajal. Kui sulle tundub, et sul ei ole aega raamatute lugemiseks, siis tegelikult pole see tõsi. Jah, sul ei pruugi olla aega, et nädalaga raamat läbi lugeda, aga see polegi kiirlugemise võistlus. Isegi kui sul on päevas lugemiseks vaid 10 minutit piisab sellest harjumuse loomiseks. Ära jäta lugemist selle pärast alustamata, et sul selleks päevakavas tundide kaupa aega pole. Näiteks võiks sinu uueks harjumuseks sobida “pärast õhtul voodisse minemist loen ühe peatüki investeerimisteemalisest raamatust” (ära unusta seda raamat endale hankida ja voodi kõrvale nähtavale panna!).

Koolitusel keskenduti palju säästmisele, et mõttetuid kulutusi vähendada ja leida vahendeid laenude tagasimaksmiseks ning meelerahufondi loomiseks. Esimene ülesanne olekski rahalise turvatunde saavutamine ja alles siis saab hakata tõsisema investeerimise peale mõtlema. Väga paljudel meist on mingeid mõttetuid kulutusi, mida me teeme endale märkamata. Üheks heaks harjumuseks võiks olla oma tulude ja kulude pidev jälgimine ja kirja panemine. Sel moel saame täpselt teada, kuhu meie raskelt teenitud raha kulub, ja võime enda jaoks nii mõndagi huvitavat avastada.

Kui palju kulub kuus hommikuti tanklast kohvi ja saiakese ostmisele? Kui palju kulub suitsetamisele ja alkoholile? Kui suur on elektriarve? Proovi näiteks nädal aega (veel parem terve kuu) kõik oma kulud ja tulud üles kirjutada. Vaata, kas on kulutusi, mida sul on võimalik vähendada. Mina vähendasin näiteks oma elektriarvet paari euro võrra kuus, kui vahetasin elamises veel mõned vanast ajast jäänud hõõgpirnid välja. Uute pirnide investeeringu teenisin mõne kuuga tagasi ja aastane kokkuhoid on paarkümmend eurot. Tundub küll väike summa, aga see on võimalik juba näiteks mõnes ühisrahastuse portaalis välja laenata ja tulu teenima panna.

Üheks suuremaks kulutuseks on kindlasti toit. Kui mõtled oma toidupoes käimise harjumustele, siis olen kindel, et see on koht, kust leiab säästuvõimalusi. Klassikaline nõuanne, mida kõik teavad: ära mine tühja kõhuga poodi. Sellele võiks veel lisada, et ära mine poodi koos terve perega. Lapsed leiavad kindlasti midagi, mida korvi poetada ja igasugu emotsioonioste koguneb nii palju rohkem. Mine poodi üksinda ja tee enne nimekiri kõigest sellest, mida täpselt tarvis on. Jälgi ka sooduskampaaniaid ja pika säilivusajaga kaupa osta ainult heade pakkumiste korral. Lihtsad nipid, mida niikuinii tead, aga kas need on sinu harjumused? Tekita endale harjumusi, mis aitavad sul säästa, ning kasuta kokku hoitud raha turvatunde saavutamiseks või investeerimisega alustamiseks.

Suur osa meie käitumisest ja harjumustest on mõjutatud keskkonnast – ka sellest, millised inimesed meid ümbritsevad. Kui sinu tutvusringkonnas ei ole mitte kedagi, kes investeerimisega tegeleks, siis oleks mõistlik endale mõned sellised tuttavad leida. Selleks tuleb koolitustel aktiivselt suhelda ning tutvusi luua. Sotsiaalmeedia vahendusel on võimalik kaasa lüüa, olles kas või passiivne liige erinevates investeerimisteemalistes Facebooki gruppides (Rahafoorum, Investeerimisklubi jne). Mida rohkem sa sellises keskkonnas viibid, seda rohkem hakkad leidma võimalusi säästmiseks ja investeerimiseks. Kui su fookus pole sellel teemal, siis sa ei märka ka võimalusi. Näiteks tekita endale harjumus igal koolitusel vähemalt ühe uue inimesega tuttavaks saada. Äkki leiad endale toreda kaaslase, kes on sinuga sarnasel teekonnal ja kellega aeg-ajalt infot vahetada.

Investeerimisega tulemusteni jõudmine on pikaajaline protsess, mis sõltub väga palju harjumustest. Kui jääd harjumuste loomisega hätta, siis loe teisi harjumuste blogi postitusi, kus olen jaganud kasulike harjumuste loomise nippe.