Oled kindlasti kuulnud väljendit “Tähista kõiki oma võite!” Iga oma saavutuse korral soovitatakse enda üle uhke olla, seda kuidagi välja näidata ja võimalusel ka kaaslastega tähistada. Füüsiline tähistamine (olgu see siis kas või lihtsalt pöidla püsti tõstmine) kinnistab hea tunde ja loob tugevama emotsiooni.

Täpselt sama põhimõte kehtib ka harjumuste loomise juures. Stanfordi Ülikooli professor Dr BJ Fogg, kes on spetsialiseerunud käitumispsühholoogiale ja harjumuste loomise uurimisele väidab, et iga kord kui oma uue harjumuse ära teed, tuleb seda tähistada. Muideks, BJ õpilased on näiteks Instagrami loojad. Paistab, et ta valdab seda teemat väga hästi, kuna tema mõjutusel on loodud app, mille kasutamine on miljonitele inimestele harjumuseks saanud. Nii et teda tasub kuulata.

Tähistada soovitab isegi Stanfordi ülikooli professor!

Aga milleks selline kohati jabur tunduv tähistamine siis hea on? Tsiteerin BJ Foggi: “Mida tugevamalt sa tunned pärast harjumuse tegemist positiivset emotsiooni, seda kiiremini muutub see tegevus automaatseks.” Selle tulemusena tunned sa end kindlamalt ja annad oma ajule märku, et see tegevus meeldis sulle. Kui hea emotsioon on piisavalt tugev, hakkab su alateadvus tegutsema, et seda uuesti kogeda.

Leia endale tähistamiseks sobilik ja sulle meeldiv viis. Minul käib see tavaliselt rusika püsti tõstmise ja “jess!” ütlemisega. Mõnikord olen seltskonnas või üritusel, kus ei sobi nii teha, siis piisab ka sellest, kui lihtsalt käe rusikasse panen, väikese liigutuse teen ja sosistades või mõttes jessitan. Vahel läheb meelest ka ära, aga pole hullu, järgmine kord tuleb jälle meelde. Tõsta pöial püsti, suru käed rusikasse või suuna need taeva poole, hüppa üles või tee kas või väike tants ja naerata 🙂 Just nii, nagu sulle meeldib ja sobib. Samuti tunnusta ennast positiivsete sõnadega. Ütle endale, kui tubli ja äge sa oled, laula või ümise paar rida mõnest energilisest laulust, karju: “Jess, ära tegin!” või mis sulle iganes meeldib. Kujuta ette, kuidas terve saalitäis rahvast sulle aplodeerib ja naudi seda hetke täiega. Ole loov ja pane end ennast hästi tundma. Pea meeles, et tähistaksid vahetult pärast harjumuse tegemist (kui võimalik, siis juba selle ajal), et aju seostaks sinu positiivse emotsiooni õige tegevusega.

Loo endale tähistamise rituaal, mis paneb sind ennast hästi tundma ja aitab harjumuse tekkimisele kaasa.

Kasuta ära kõik võimalused, et oma harjumus kiiremini automaatseks muuta. Tähistamisel on selles tähtis osa, ära jäta seda tegemata. Mida paremini sa ennast midagi uut tehes tunned, seda kindlamalt ja kiiremalt see harjumuseks muutub.