Harjumuste kujundamise kõige tähtsamaks osaks on minu arvates arusaamine, mis on see tegevus, olukord, emotsioon või mis iganes asi, mis paneb sind rutiini järgima. Aju peab saama signaali, mis annab talle käsu aktiveerida teatud tegevus ehk siis harjumus.

Niisiis on harjumuse esimene osa päästik – tegevus, mis suunab aju automaatrežiimi ja teatab, millist harjumuslikku tegevust kasutada. Teadlased on selgeks teinud, et päästikuks võib olla ükstapuha mis: miski, mida sa näed, kindel koht või aeg, mõni emotsioon, mõtete jada või teatud inimeste seltskond. Põhimõtteliselt võib nii kartulikrõpsu nägemine kui Savisaarega ühes ruumis viibimine esile kutsuda mõne sinu olemasoleva harjumuse.

Harjumuse käivitamiseks on tarvis päästikut.

Mida selle teadmisega nüüd peale hakata? Kui sul on soov endale uus harjumus luua, siis tuleb alustada päästiku leidmisest. Loo endale lüliti, millele vajutades su aju saab aru, et nüüd on aeg trenni minna, juua klaas vett, lugeda raamatut või teha midagi muud kasulikku. Ära hakka jalgratast leiutama, vaid kasuta juba olemasolevaid tegevusi, mida sa igapäevaselt teed. Näiteks hammaste pesemine, lõuna söömine, duši all käimine, autoga sõitmine, töökaaslastega rääkimine vms. Vali välja tegevus, mis sobib sinu uue harjumusega ning tee kohe pärast sellega lõpetamist oma suurepärane uus kasulik rituaal sinna otsa.

Esimene harjumus, mille mina endale teadlikult lõin, oli hommikul pärast hammaste pesemist klaasi vee joomine. Muidugi oli selle meeles pidamine esialgu keeruline, aga selleks võtsin ma appi post-it märkmepaberi, millele ma kirjutasin meeldetuletuse ja kleepisin vannitoas hambaharja kohale seinale. Selleks, et uus tegevus oleks võimalikult lihtne ega nõuaks pingutamist, panin kraanikausi juurde klaasi, et ei peaks seda kuhugi otsima minema. Pärast mõnda aega teadlikku pingutamist ja enda jälgimist muutuski hammaste pesemise järel klaasi vee joomine minu jaoks automaatseks tegevuseks ja praegu ei ole selleks enam tarvis vaeva näha.

Alusta harjumuste tekitamist pisikestest tegevustest, harjuta ennast harjumusi looma.

Soovitan sul alustada mõnest lihtsast tegevusest ja mitte võtta korraga ette suuri, keerulisi ning raskeid elumuutvaid harjumusi. Esimene loodav harjumus võiks olla võimalikult pisike: mingi tegevus, milleks ei kulu aega rohkem kui pool minutit, mis ei nõua pingutamist ja mida saad teha igapäevaselt. Võta üks praegune tegevus või olukord, mida igapäevaselt koged ning muuda see uue harjumuse päästikuks.